Nieuws
Nieuws oktober 2025
Taxivervoer
Eerder informeerde ik u over een proefperiode met Taxi Expres Tilburg. Deze is heel voorspoedig verlopen en we zijn zeer content met de samenwerking. De communicatie lijnen zijn kort, we hebben vaste chauffeurs. Ze kennen onze bezoekers bij naam en weten wat ze specifiek aan begeleiding nodig hebben.
Maandag 6 oktober is vrijwilliger Gerard gestart. Hij rijdt voortaan op maandag en dinsdag op onze eigen bus rijdt. Gerard is een ervaren chauffeur die gewend is ouderen te vervoeren met de nodige beperkingen en behoeften.
Algemene voorwaarden
Via de website is er een link die zou moeten leiden naar de algemene voorwaarden. Het blijkt dat deze link u niet naar de voorwaarden bracht. De voorwaarden staan inmiddels weer op de website.
PGB-portaal
Voor de bezoekers die bij ons komen met een Persoons Gebonden Budget en niet via de WMO: de nieuwe PGB – tarieven voor 2026 zijn bekendgemaakt door het ministerie van VWS. De overeenkomst voor 2026 staat voor u klaar in het PGB portaal ter goedkeuring. Daarna kunnen ze doorgestuurd worden naar het zorgkantoor. Wanneer deze akkoord heeft gegeven lopen de betalingen in 2026 op de gebruikelijke manier door. De facturen willen we bij voorkeur digitaal en niet per post versturen.
Eigen dossier / Zilliz
Iedereen heeft begin september een mail gehad waarin een link om een wachtwoord aan te maken zodat u zelf ook in het bezoekers dossier kan. Een groot aantal hebben deze link niet gebruikt. Deze is inmiddels verlopen. Mocht er toch behoefte zijn om mee te lezen geef het dan door via de info@dagbestedingdebuitenhof.nl. Dan krijgt u een nieuwe mail toegestuurd met een gereset wachtwoord.
Personeel
Sinds enkele weken zijn er 2 stagiaires gestart. Emma op maandag, dinsdag en woensdag. Chaira op dinsdag en vrijdag. Gerard is gestart als vrijwilliger op de bus.
Op 18 augustus 2025 kreeg de Buitenhof bezoek van alpaca’s. Dit was gesponsoord door Adriaan Vuik.


















Foto’s juli 2025 (bijgewerkt op 26 juli 2025)




















Extra nieuws juli 2025
Taxivervoer
Extra nieuwsbrief voor de bezoekers die met de taxi worden gehaald en gebracht. Met de overgang van Connexxion naar Sneleentaxi werd het vervoer al beter voor de bezoekers. Daarnaast rijden we indien mogelijk ook zelf iedere dag met ons eigen personenbus.
Het gevolg van de samenwerking met Sneleentaxi was dat wij als team veel extra werk erbij hebben gekregen. Het maken, zeg maar puzzelen, van de routes. De opdrachten in het systeem zetten kost heel veel tijd. Wijzigingen doorgeven gaf nog meer beslommeringen. Helaas kan Sneleentaxi ons hierin niet tegemoet komen. Gelukkig zijn wij de afgelopen tijd ondersteund door een vrijwilliger waar we heel dankbaar voor zijn. Echter het geeft te veel administratie voor ons als team ten koste van de inzet voor de begeleiding.
Proefmaand
In de verwachting de administratieve last te verminderen voor het team gaan we de maand augustus een maand proef draaien met de Taxi Express Tilburg. Het bedrijf is van 2 broers die een aantal bussen en auto’s met chauffeur ter beschikking hebben. Ze garanderen van maandag tot en met vrijdag altijd het vervoer te kunnen bieden. Per 1 augustus maken zij de planning, de routes inclusief voor onze eigen bus.
Algemene afspraken
- Op de taxi staat geen naam.
- Iedere bezoekers wordt een paar minuten van te voren gebeld zodat u tijd heeft om klaar te staan.
- De chauffeur belt altijd aan.
- De chauffeur noemt de klant bij de naam en zegt waar deze naartoe wordt gebracht.
- Bij het naar huis brengen wacht de chauffeur tot de bezoeker binnen is.
- De gegevens worden versleuteld via de mail verstuurd en vertrouwelijk behandeld door de chauffeurs.
- Chauffeurs hebben training gehad in de omgang met Dementie en niet aangeboren hersenletsel.
- Er komen zoveel mogelijk dezelfde chauffeurs zodat de gezichten bekend zijn en vertrouwd raken.
Afmeldingen
Wanneer er een rit is besproken en u gaat niet mee om wat voor rede dan ook wordt deze toch doorberekend.
Voor de ochtendrit moet 24 uur van te voren afgemeld worden, anders wordt de rit doorberekend.
Voor de middagrit moet het de dag ervoor uiterlijk 12.00 uur afgemeld zijn. Zo niet wordt de rit doorberekend.
Verzoek, zo gauw het bekend is wanneer iemand niet komt naar de Buitenhof, dit door te geven. Ziek op het laatste moment is niets aan te doen, maar het wordt wel doorberekend. Wat overigens gebruikelijk is omdat de kosten wel gemaakt worden.
Evaluatie
We hebben korte lijntjes met de chauffeurs. We evalueren in de laatste week van augustus de bevindingen en beslissen dan of we met Taxi Express Tilburg door gaan. Mocht u klachten hebben, op of aanmerkingen rondom het vervoer geef dit dan meteen aan ons door, zodat we dit mee kunnen nemen in de overwegingen.
Vrijwilliger voor personenbus
We hebben op dit moment alleen voor de woensdag en donderdag een vrijwilliger.
Mocht u iemand kennen die maandag, dinsdag of vrijdag 1 of meerdere ritten zou kunnen rijden neem dan contact met ons op.
Bereikbaarheid De Buitenhof
De telefoon gaat vaak op momenten dat we aan de lunch zitten of onze bezoekers aan het begeleiden zijn.
Het verzoek om te bellen tussen 8.30-10.00 uur of tussen 16.00-17.00 uur. Zeker niet tijdens de lunch van 12.30-13.30 uur.
U kunt ons natuurlijk altijd mailen op info@dagbestedingdebuitenhof.nl.
Iedereen een hele fijne vakantie.
Vakantie
Marry Vastré is afwezig van 25 juli tot en met 17 augustus. Ook Mirella van de financiële administratie heeft op hetzelfde moment vakantie. De facturering zal gewoon doorlopen. Casper neemt voor Marry Vastré waar. Wanneer er bijzondere vragen zijn, kunt u zich tot hem richten. Anders neemt Marry Vastré na haar vakantie contact met u op.
Nieuws juli 2025
Taxivervoer
We maken nu echt geen gebruik meer van Connexxion. De taxiritten staan nu uit bij Sneleentaxi. We gaan met deze ondernemer in juli evalueren. Op een enkele klacht na, die goed wordt opgepakt, loopt het met Sneleentaxi goed. Het nadeel is dat wij veel extra werk hebben gekregen, omdat we zelf de routes iedere dag moeten maken.
Helaas komen we niet aan meer vrijwilligers. Wanneer mogelijk, pakken we zelf de bus om de bezoekers op te halen en/of thuis te brengen.
Ik blijf niet alleen zoeken naar meer vrijwilligers, maar vooral ook naar een oplossing voor minder administratie voor het team. We zijn er tenslotte voor de bezoekers en daar willen we graag zo veel mogelijk tijd aan besteden.
Indicaties
We bieden zorg aan bezoekers met een WMO- en een WLZ-indicatie. Vanuit de WMO komt op den duur een overstap naar de WLZ. Helaas worden we hier vaak door verrast en is de WLZ al geruime tijd afgegeven, terwijl het bij ons niet bekend is. Wanneer de WLZ ingaat, stopt WMO per direct met betalen. Het is nodig een persoonsgebonden budget aan te vragen bij een WLZ en dat duurt minimaal 6-8 weken. Het gevolg is dat wij maanden geen inkomsten kunnen genereren.
Mijn verzoek aan iedereen om ons op de hoogte te houden van dergelijke plannen en ons in te lichten zo snel het bekend is dat er iets verandert op dit gebied. Geef indien mogelijk ook een email door, zodat we de facturen via de mail of PGB-portaal kunnen versturen. Het bespaart ons postzegels en het gaat sneller.
Wanneer u met WMO uitbreiding van dagen wilt, dan moeten we een evaluatiegesprek plannen en de motivatie naar Siem sturen. Ook hier kan enkele weken overheen gaan tot de toezegging uiteindelijk binnen is. Bespreek het op tijd met mij of de contactpersoon uit het team, zodat er geen onnodige wachttijden ontstaan.
Op dit moment hebben we in principe op iedere dag nog ruimte. De maandag is de drukste dag en kan het zijn dat er gewacht
moet worden op een plaatsje in de toekomst.
Rapportage, dossier in Zilliz
We werken inmiddels in Zilliz. Alle gegevens zijn erin verwerkt en alle bijzonderheden worden in het dossier gerapporteerd. De volgende stap zou zijn dat de bezoeker zelf, dan wel de familie, mee kan lezen in het dossier. Dit vraagt informatie en extra werk van ons als medewerker. We hebben veel
extra werk rondom de taxi en de vakanties zijn begonnen voor een paar medewerkers. Om die reden wordt het open zetten van het dossier uitgesteld tot 1 september. Excuus daarvoor.
Eigen bijdrage
De eigen bijdrage wordt besteed aan materiaal en lunches. Nieuwe spellen zijn Hitster en memorie. Er is een windgong gekocht voor bij de stoel Yoga. We hebben ook diverse creatieve dingen gemaakt waar materiaal voor nodig was.
Bij de lunch hebben we voortaan ook standaard schijfjes tomaat en komkommer op tafel staan om extra bovenop het normale
beleg te kunnen doen. Gezond en er komt wat extra vocht binnen.
De boodschappen van het Verslokaal zijn kwalitatief beter en smaakvoller. Voor sommige bezoekers is het wennen dat erandere producten zijn van merk of presentatie.
Afmeldingen
Met regelmaat wordt er in de ochtend of eind van de vorige dag pas afgemeld voor de volgende dag. Dit brengt extra kosten met zich mee en werkzaamheden rondom de taxirit die aangepast moet worden. Daarom het verzoek om de dag van te voren uiterlijk 11.00 uur af te melden wanneer dit mogelijk is.
Heeft u een klacht over ons
Er is een nieuwe flyer ontwikkeld over de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Wat staat er in de flyer? Wat u kunt doen als u een klacht heeft. Welke stappen er zijn in de klachtenafhandeling. Waar u terechtkunt voor ondersteuning. Natuurlijk is het fijn wanneer u eerst met mij contact op neemt. Zodat we eerst samen al naar een oplossing kunnen zoeken.
Activiteiten
Er komen Alpaca’s in augustus. De kosten worden gedoneerd door een bezoeker die heel graag dit zelf ook mee wilde maken. We hebben een muziekbingo gehad met veel succes. Vorige week waren er gastartiesten. Onder begeleiding van een man met gitaar werden er bekende liedjes gezongen. De kookclub blijft een succes en staat wekelijks op de activiteiten kalender. Ook wanneer Floor er niet is. Er zijn meer creatieve activiteiten gedaan. Van armbandjes maken tot schalen stempelen, bloempotjes pimpen etc.
Personele wijzigingen
Maud en Niya hebben hun stage positief afgerond en afscheid genomen. Floor heeft haar stage ook positief afgerond
en haar diploma gehaald. Ze werkt inmiddels als teamlid.
Vakantietijd
Tijdens de vakantieperiode blijven we gewoon open. We hebben iedere dag voldoende medewerkers en vrijwilligers om de bezoekers te begeleiden.
Wanneer het warm is, passen we het programma aan. Dan blijven we rustig binnen bij de airco.
Ik ben zelf afwezig van 25 juli tot en met 17 augustus. Ook Mirella van de financiële administratie heeft op hetzelfde moment vakantie. De facturering zal gewoon doorlopen. Casper neemt voor mij waar. Wanneer er bijzondere vragen zijn, kunt u zich tot hem richten. Anders neem ik na mijn vakantie contact met u op.
Bereikbaarheid De Buitenhof
De telefoon gaat vaak op momenten dat we aan de lunch zitten of onze bezoekers aan het begeleiden zijn.
Het verzoek om te bellen tussen 8.30-10.00 uur of tussen 16.00-17.00 uur.
Zeker niet tijdens de lunch van 12.30-13.30 uur.
U kunt ons natuurlijk altijd mailen op
info@dagbestedingdebuitenhof.nl
Foto’s juni 2025















Er is in mei hard door de bezoekers in de tuin gewerkt.
Nieuws mei 2025
Taxivervoer
Zoals eerder aangekondigd, zijn we inmiddels in het bezit van een personenbus. De eerste ritten heeft hij al gereden. We zijn nog steeds op zoek naar vrijwilligers, zodat we nog meer bezoekers blij kunnen maken met ons eigen vervoer. De overgang is verre van vlekkeloos verlopen. Excuus voor eventuele ongemakken die u daardoor heeft kunnen ondervinden. Alle ritten bij de voormalig vervoerder Connexxion waren keurig afgemeld, maar steeds bleven ze toch maar bezoekers ophalen in de ochtend. In de middag konden we ze zelf wegsturen en kregen ze niemand mee. Het heeft voor de nodige onrust en bij mij frustratie gezorgd. Korthout is onderaannemer van Connexxion en deze bleven maar rijden, omdat Connexxion onze ritten niet af hadden gemeld bij Korthout. De nieuwe vervoerder Sneleentaxi kon niet goed van start gaan, doordat Connexxion er steeds tussen bleef zitten. Ik begrijp dat het verschil niet goed te zien is, maar ik zou u willen vragen niet bij Korthout of Connexxion in te willen stappen. Ondanks zeer dringend verzoek, maakt Connexxion ook nu weer het logistiek niet op orde.
Activiteiten
De kookclub op vrijdag is een groot succes. Gezellig met elkaar iets klaar maken en daarna het lekkers ook nog opeten. Er zijn foto’s van op de website geplaatst onder de kop “Kookclub gestart hieronder. er zijn enkele nieuwe foto’s toegevoegd. Als gevolg van het mooie weer, hebben we ons niet altijd aan de activiteiten kalender gehouden. We zijn al veel naar buiten geweest. Ondertussen gaan de nieuwe planten groeien en genieten we van de bloesem in de fruitbomen.
Even voorstellen
Sommige mensen hebben al kennis met mij gemaakt, maar ik heb mezelf nog niet voorgesteld. Ik ben Truus en ben een dwergteckel. Ik ben geboren op 23 december 2024. Nu dus ongeveer 4 maanden oud. Ik mag samen met mijn baasje, Mirjam, 3 dagen per week komen werken op de dagbesteding. Ik ben zo’n beetje in alles goed: knuffelen, door de tuin rennen, mee in de draagzak tijdens de wandeling, slapen en ja sorry ook dingen kapot maken. Ik heb al heel veel vrienden en vriendinnen gekregen op De Buitenhof. Hieronder vindt onder de kop Wie is Truus foto’s van mij.
Personele wijzigingen
Stagiaire Floor studeert in juni af. Ze heeft al een contract aangeboden gekregen en blijft vanaf 14 juni bij ons als collega werken.
Afwezigheid
Wegens vakantie zal Marry Vastré afwezig zijn van 10 tot 26 mei. Voor financiële vragen graag op maandagochtend contact opnemen.
LET OP: De Buitenhof is gesloten op maandag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 29 mei (Hemelvaart) en maandag 9 juni (2e Pinksterdag).
Koningsspelen





Wie is Truus?
Ik ben Truus en ben een dwergteckel. Ik ben geboren op 23 december 2024. Ik mag samen met mijn baasje, Mirjam, 3 dagen per week komen werken op de dagbesteding. Ik ben zo’n beetje in alles goed: knuffelen, door de tuin rennen, mee in de draagzak tijdens de wandeling, slapen en ja sorry ook dingen kapot maken. Ik heb al heel veel vrienden en vriendinnen gekregen op De Buitenhof.
Autotaalglas vrijwilligersdag
Zoals iedereen weet hebben we bij De Buitenhof een heerlijke en grote tuin. Het onderhoud daarvan is een hele klus. Het gras wordt voor ons gemaaid. De rest zoals snoeien en schoffelen doen we samen met de bezoekers. De tuin moest zomer klaar gemaakt worden, maar dat is een grote klus. Die kunnen we niet alleen samen met de bezoekers af.
Autotaalglas was op zoek naar een leuke vrijwilligersklus voor het gehele team. Of zij bij ons een dagje vrijwilligerswerk mochten komen doen? Ja natuurlijk, heel graag zelfs.
Autotaalglas doet jaarlijks een gehele dag met het kantoorpersoneel een dag vrijwilligerswerk. Eén personeelslid had een goed idee. Zijn vader gaat een aantal keren per week naar De Buitenhof. Zullen we daar vragen of we wat kunnen doen? En zo gebeurde het dat donderdag 10 april meer dan 30 vrijwilligers voor ons klaar stonden om de tuin op te knappen. Wat hebben ze keihard gewerkt. Het pad naar het bos is verbreed zodat we er beter met de rolstoelen kunnen rijden. Al het onkruid is verdwenen en nieuwe plantjes en fruitboompjes zijn gezet. De jeu- de- boulesbaan is opgekapt bij de Duynsberg. Een insektenhotel gerealiseerd. Een lelijk bankje is omgetoverd tot een prachtig pronkstuk. Alle paden en terrassen schoon achter gelaten. De volgende dagen konden de bezoekers er niet over uit hoe mooi het was geworden. We blijven genieten van het resultaat. Personeel Autotaalglas super bedankt!












Nieuws april 2025
Taxivervoer
Gezien de vele klachten die er blijven over de taxi van Connexxion, hebben we besloten een eigen bus te kopen. Deze zal vanaf 22
april beschikbaar zijn en duidelijk herkenbaar.
We kunnen niet meteen iedereen hiermee thuis ophalen en weer terugbrengen. We hebben een paar vrijwilligers gevonden die als chauffeur ons graag komen ondersteunen. We zullen naast onze eigen bus altijd gebruik moeten blijven maken van een extern taxibedrijf. Gezien de vele klachten waar we geen tot weinig verbetering op ervaren, gaan we over op een ander bedrijf: Snel-een-taxi genaamd. Deze hebben geen bussen waar de naam op staat, maar zijn herkenbaar door het blauwe kentekenbewijs. Hoe het er concreet uit gaat zien:
- Rolstoel taxi blijft via Connexxion.
- Wanneer er een vrijwilliger is, zal er 1 route gereden worden met onze bus en 1 route door Snel-een-taxi.
- Bezoekers die buiten Tilburg wonen, worden door de taxi en niet door ons zelf opgehaald.
- Wanneer iemand met eigen deeltaxi komt, blijft dit op dezelfde manier
gehandhaafd.
Activiteiten
Het team van Autotaalglas is donderdag 10 april geweest om de tuin weer helemaal op te knappen en klaar te maken voor het voorjaar. Het pad naar achteren is verbreed. Er is heel veel onkruid verwijderd, nieuwe planten gezet, waaronder fruitboompjes en -struiken. Het bankje is helemaal kaal geschuurd en gebeitst. We hebben een kleurrijke entree met fleurige bloemen gekregen. We zijn super blij met hun inzet en het resultaat.
Personele wijzigingen
Er zijn 2 vrijwilligers aangenomen:
- Kees zal op maandagochtend en donderdagochtend een route rijden.
- Hayatullah rijdt de woensdagochtend en -middag.
Als u vragen hebt rondom de taxi, mail ons, dan zullen wij hier z.s.m. op reageren.
Kookclub gestart
De Buitenhof heeft vanaf nu een eigen kookclub. Tijdens onze kookclub gaan de bezoekers onder begeleiding van een medewerker en vrijwilligster samen koken. Het doel is om samen een gezond hapje voor bij de lunch voor te bereiden. Vrijdag 4 april was de aftrap van de kookclub. Elke week is er een andere groep aan de beurt, we willen graag iedereen betrekken. We zijn begonnen met het maken van een verse groentesoep. Iedere bezoeker kreeg een eigen taak en heeft dus een eigen bijdrage geleverd aan het hapje. De bezoekers die liever niet willen koken proberen wij toch te betrekken tijdens de activiteit door gezamenlijk een gesprek aan te gaan. Denk aan kletsen over herinneringen van vroeger. Onze bezoekers vonden het leuk om te helpen en daarnaast was de groentesoep ook nog eens erg lekker. Op de achtergrond hebben we een muziekje gedraaid en dit zorgde voor een erg leuke sfeer en leuke gesprekken. Elke week kiezen we voor een ander recept. De kookclub is gericht op gezond eten, maar daarnaast is het ook erg goed voor de sociale interactie. Samen eten bevordert sociale contacten en zorgt voor leuke gesprekken. Daarnaast is het mentaal ook een goede activiteit, het leren van nieuwe recepten houdt de geest actief en betrokken. Maar het meest voornaamste is dat het zorgt voor veel gezelligheid. De aftrap van de kookclub was een groot succes en we kijken uit naar wat we nog meer gaan maken. Enkele bezoekers kwamen al met nieuwe ideeën, dus het enthousiasme zit er zeker in.







Nieuws maart 2025
Elektronisch cliënten dossier (ECD)
Alle bezoekers zijn ingevoerd in het ECD. Vanaf 11 maart rapporteren we nu in het ECD. Hier gaan we eerst zelf mee aan de slag. In de loop van april evalueren we hoe het gaat. Indien het goed gaat, maken we de volgende stap. Dan wordt het voor u mogelijk om zelf mee te lezen. Hierover wordt u persoonlijk geïnformeerd. Belangrijk hiervoor is dat we een link naar een emailadres kunnen sturen van de persoon die wil meelezen.
Activiteiten
We hebben het Poolbalspel aangeschaft vanuit de eigen bijdrage. Met een keu of met de hand kan een biljartbal over de plaat gerold worden, die je met behulp van een schommel in de juiste uitsparing terecht kan laten komen. Met veel enthousiasme is er al mee gespeeld.
Op de website staat de activiteitenkalender. Hier wijken we wel eens van af, afhankelijk van de behoefte van onze bezoekers. Bijvoorbeeld: we hebben een paar hele mooie dagen gehad die we buiten hebben doorgebracht in plaats van de activiteit die vermeld stond.
De training met Smile Stone is geëvalueerd en gezien het enthousiasme van de bezoekers en de vorderingen doe men heeft gemaakt, is besloten dit te continueren. Dit jaar worden er 4 medewerkers opgeleid als trainer, zodat we dit geheel in eigen beheer kunnen geven en op alle dagen. De trainingen vinden plaats in De Duynsberg, maar gaan zo snel mogelijk weer op locatie plaatsvinden.
Felicia gaat een training stoelyoga volgen. Een aantal bezoekers vinden het fijn om deze ontspanningsoefeningen te doen. Felicia gaat naar de training en zal het vervolgens leren aan het hele team.
Klachten taxivervoer
Ondanks het goede gesprek heeft het nog niet tot betere resultaten geleid. Nog steeds is men te laat of maakt men fouten in de planning. We hebben wel wat sneller contact en wordt de juiste taxibus ingezet. De belservice is, ondanks dat het herhaaldelijk wordt doorgegeven, nog steeds niet in werking. Er was afgesproken dat eind februari alles in orde zou zijn en dat is niet gehaald. Dit heeft ons doen besluiten dat we vervoer in eigen beheer willen gaan doen. We gaan een personenbus voor 8 personen aanschaffen. Bezoekers die buiten Tilburg wonen blijven via groepsvervoer komen of op eigen gelegenheid. We hebben echter nog geen vrijwilligers voor chauffeur. Op diverse websites en in de krant staat de vacature. Zo gauw we een vrijwilliger hebben, kunnen we gaan starten per dag. Maar wanneer dit is, daar kan ik nog niets over zeggen. Mocht uzelf of kent u iemand die dit zou
willen doen, neem dan contact met ons op via de mail info@dagbestedingdebuitenhof.nl.
Nieuwe bezoekers
We hebben al maanden niet een volledige bezetting gehad. Helaas weten we dat een aantal bezoekers ons weer gaat verlaten om diverse redenen. Mogelijk heeft u gehoord dat dagbesteding Goedemorgen gaat sluiten. Wij nemen het overgrote deel van de bezoekers over. Dit houdt in dat er iedere dag een paar nieuwe bezoekers gaan starten de komende weken tot maanden. Wanneer er bezoekers gaan en komen, geeft dit vaak ook meteen een andere dimensie in een groep. Aan ons de taak om dit te begeleiden en in goede banen te houden.
Personele wijzigingen
Marry gaat per 1 april in plaats van 4 dagen, 3 dagen op locatie werken. Daarnaast gaat zij 1 dag thuiswerken. Marry zal vast op maandag aanwezig zijn en de andere 2 dagen worden wisselend ingeroosterd.
Piet is officieel als vrijwilliger aangesteld. Piet kunnen we bellen wanneer we iemand nodig hebben om een bezoeker met rolstoel te begeleiden.
Ineke is inmiddels ook onze vaste vrijwilliger.
Ineke komt 2 dagen tot na de lunch om een praatje te maken, een spel te spelen en dergelijke met 1 of meerdere bezoekers.
Carnaval bij de Buitenhof
Vrijdag 28 februari 2025 hebben we voor de bezoekers die daar van houden een carnavals feestje georganiseerd (zie bijgaande foto’s). Maandag 3 maart 2025 gaan we, ‘s-middags, met de liefhebbers, naar het carnavalsfeest bij De Duynsberg.









Nieuws februari 2025
Elektronisch cliënten dossier (ECD)
In de maand februari worden alle bezoekers ingevoerd. We hebben al van velen de nodige gegevens gehad waar we om hebben gevraagd. De brief was bij de factuur van januari gevoegd. Mocht u deze nog niet hebben ingeleverd wilt u dit zo snel mogelijk doen. De volgende stap is dat we per bezoeker het dossier verder gaan vullen. Uiterlijk 1 maart willen we gaan starten met rapporteren in het ECD. Wanneer dit goed loopt krijgt u allemaal een inlog om mee te kunnen lezen in het dossier. Hierover later meer.
Veel gestelde vraag
Met regelmaat komt de vraag dat een factuur mogelijk niet zou kloppen. Er wordt een dag gefactureerd waarop iemand niet is geweest. Dat is correct. Wanneer iemand zich afmeld om wat voor rede dan ook wordt deze dag gefactureerd, omdat we gewoon de gebruikelijke kosten hebben. Alleen de eigen bijdrage van de lunch wordt niet gerekend. U kunt deze dag echter wel inhalen. Dan wordt er op de inhaaldag niet extra gefactureerd. Wanneer wij een dag gesloten zijn, b.v. 2de paasdag. Dan wordt deze dag niet gefactureerd. Die dag maken we geen kosten. Wanneer iemand een maand of langer afwezig is, bijvoorbeeld opgenomen is in een ziekenhuis, dan wordt er niet gedeclareerd.
Klachten taxivervoer
Afgelopen week heeft er een gesprek plaatsgevonden met de taxicentrale over de vele klachten van de afgelopen periode. Er is excuus aangeboden. Er wordt erkent dat wat er allemaal mis is gegaan niet had mogen gebeuren. Oorzaak is het gevolg van interne wijzigingen binnen de taxicentrale. Er zijn goede afspraken gemaakt. Voortaan komt de taxi altijd met de juiste bus die een uitschuiftrede heeft. De aankomst in de Buitenhof is uiterlijk 10.00 uur en iedereen wordt op tijd naar huis gebracht. Wij krijgen een korte lijn om wijzigingen door te geven zodat de chauffeur meteen weet dat hij iemand die zich af heeft gemeld en niet opgehaald wordt. De belservice wordt weer ingevoerd. Binnen een week gaan we de verbeteringen ervaren, uiterlijk eind februari zal alles op orde moeten zijn. We blijven de optie nog steeds onderzoeken of het haalbaar is om zelf een personenbus aan te schaffen. Er is op verschillende sites voor vrijwilligers een oproep gedaan voor chauffeurs. Helaas tot nu toe zonder resultaat. Mocht uzelf of kent u iemand die dit zou
willen doen, neem dan contact met ons op via de mail info@dagbestedingdebuitenhof.nl
Personele wijzigingen
Linda gaat uit dienst en zal geen diensten meer draaien. Ze komt woensdag 19 februari van 10.00 tot 11.00 uur nog op de koffie. Wie haar nog gedag wil zeggen is welkom tijdens dit koffiemoment. Inmiddels is Casper gestart, een ervaren activiteiten begeleider. Per 1 februari is Niyah gestart, stagiaire 1ste jaars Maatschappelijke zorg. Floor loopt in plaats van 2 dagen, nu 4 dagen stage. Er zijn 2 vrijwilligers aan het proefdraaien. Piet komt ondersteunen bij de begeleiding van rolstoelen tijdens de boswandeling. Ineke komt 2 ochtenden ondersteunen bij de begeleiding van bezoekers.
Nieuws januari 2025
Gelukkig nieuwjaar
Namens het team wens ik iedereen een heel goed, stabiel, gezond, gezellig en een fijn 2025 toe. Ik hoop dat iedereen gezellige dagen heeft gehad. Wij hebben bij De Buitenhof met elkaar genoten van een heerlijke uitgebreide kerstbrunch en lekkere oliebollen gegeten op oudjaarsdag. Vorige week hebben we geproost op het nieuwe jaar met een alcoholvrije bubbel.
Tarieven 2025
Zoals eerder aangegeven zijn de tarieven hoger geïndiceerd voor 2025. Iedereen met een persoonsgebonden budget heeft een nieuwe zorgovereenkomst voor 2025 in het PGB-portaal gekregen ter goedkeuring, zodat we in dit nieuwe jaar weer de nodige begeleiding aan iedereen kunnen geven.
Elektronisch cliënten dossier (ECD)
We gaan werken met een elektronisch cliënten dossier genaamd Zilliz voor al onze bezoekers. Het doel van deze verandering is:
- Dat we alle gegevens op 1 plaats bij elkaar hebben.
- Dat het een beveiligde omgeving is.
- Dat we kunnen rapporteren voor de gehele groep, wat we die dag hebben gedaan, maar ook individueel per persoon.
- Het wordt mogelijk voor 1 contactpersoon van onze bezoeker om mee te lezen in het dossier. Zo wordt u meer en sneller
geïnformeerd. Een verbeterpunt wat was aangegeven in het cliënttevredenheidsonderzoek. - Het is ook mogelijk om digitaal te ondertekenen.
Wat staat er zoal in een dossier:
- Persoonsgegevens
- Gegevens van contactpersonen zoals familie, (huis)arts en andere behandelaars
- Documenten, zoals de zorgovereenkomst en het zorg- en behandelplan
- Zorgafspraken
- Rapportages en doelrapportages
- Evaluaties
Ook andere administratie kunnen we in het systeem verwerken. Bijvoorbeeld dossiers van medewerkers. De facturering wordt gekoppeld. De planning is dat in januari het aangekochte systeem wordt ingericht. Medewerkers krijgen uitleg. Daarna kunnen we het per bezoeker gaan invullen. We hebben natuurlijk al veel informatie die we er in kunnen plaatsen, maar we hebben ook meer en andere informatie nodig die we eerst niet hebben gevraagd. Bijvoorbeeld eerst werd alleen het BSN nummer vastgelegd. Nu ook wat voor ID, ID nummer en tot hoe lang deze geldig is. U zal ook weer uitgenodigd gaan worden voor een evaluatie gesprek zoals vorig jaar. Een mooi moment om het dossier compleet te maken. Wanneer dit te lang duurt zal er eerder contact opgenomen worden om het dossier in te vullen. U gaat dan ook beschikking krijgen over een account om mee te kunnen lezen. U krijgt nog uitleg over hoe het precies werkt.
Zorg- en Welzijnsmarkt 21 januari
In de Duynsberg wordt een markt georganiseerd waarbij verschillende aanbieders aanwezig zijn om u te kunnen informeren wat deze specifiek voor u zouden kunnen betekenen. Ook De Buitenhof is daarbij aanwezig. Zie de flyer Zorg- en Welzijnsmarkt. Mogelijk interessant voor u of iemand uit uw omgeving.
Website
Op onze website staat voortaan ook de activiteitenplanning. Dit geeft inzicht in wat we doen op de dag dat uw naaste er is. Er kan van deze planning afgeweken worden wanneer de situatie hierom vraagt.
Klachten taxivervoer
Er zijn meerdere klachten over het vervoer met de taxi gekomen in 2024. Helaas komen we niet tot een goed gesprek met deze aanbieder. We zijn op dit moment aan het onderzoeken of het haalbaar is om zelf een personenbus aan te schaffen en onze bezoekers door vrijwilligers op te laten halen. Wanneer hier meer duidelijkheid over is hoort u natuurlijk van mij. Voor alsnog blijft alles nu hetzelfde zoals het nu is. Het onderzoek zal een paar maanden in beslag gaan nemen.
Eventuele vacature
In de toekomst hebben we mogelijk vrijwilligers nodig die als chauffeur onze bezoekers vervoert tussen thuis en De Buitenhof. Bent u of kent u iemand die het leuk zou vinden dit 1 of meerdere keren te doen, stuur ons dan een mail. Of heeft u meer informatie nodig neem dan contact op via info@dagbestedingdebuitenhof.nl
Nieuws december 2024
Begroting 2025
De begroting 2025 is klaar. Naast de gebruikelijke kosten, is nu extra meegenomen de aanschaf van stoelen in woonkamer 1. Deze zijn erg beschadigd. Een ander belangrijk verschil is dat we op de officiële feestdagen voortaan gesloten zijn. Deze dagen worden niet gefactureerd. Concreet houdt het in dat we nieuwjaarsdag, 2 de paasdag, 2 de pinksterdag, Hemelvaartsdag, Bevrijdingsdag en de Kerstdagen gesloten zijn in 2025. Het aantal bezoekers op deze dagen is steeds erg laag.
Tarieven 2025
Voor de bezoekers die met een Wlz-indicatie bij ons komen en daarom een persoonsgebonden budget (PGB) hebben, zijn de tarieven landelijk geïndexeerd met een stijging van 4,95%. Maandag 6 januari zullen wij voor iedereen met een PGB in het PGB-portaal een nieuwe overeenkomst klaarzetten met het nieuwe tarief. Het enige wat u dan moet doen is de overeenkomst controleren en goedkeuren.
Website
De website is nog verder aangevuld. We hebben een tabblad “nieuws” toegevoegd. In januari gaan we ook de activiteitenprogramma’s er op zetten, zodat opgezocht kan worden welke activiteit we ondernemen op de dag dat uw naaste bij ons op de dagbesteding is.
Activiteiten
December is een feestmaand en daar besteden we graag aandacht aan. De Sinterklaas heeft voor iedereen een cadeautje gebracht en er was heel veel lekkers. Zoals eerder vermeld hebben we op maandag 23 en dinsdag 24 december een kerstbrunch. Tijdens de creatieve activiteiten zijn er
kerst gerelateerde dingen gemaakt. Bv kaarsen versierd, kerststerren en kerstballen gemaakt.
Tijdig afmelden
Wanneer een bezoeker de komende periode niet kan komen, met name 23, 24 en 31 december, geef dit dan zo snel mogelijk door. Zodat wij onze bestellingen en personele bezetting er op aan kunnen passen.
Tijdens feestdagen gesloten
We zijn beide kerstdagen gesloten. Oudejaarsdag zijn we geopend. Nieuwjaarsdag zijn we gesloten.
Kerstwensen
Namens het gehele team wil ik u en uw naasten hele fijne feestdagen toewensen.
Marry Vastré
De Buitenhof is HKZ-gecertificeerd!
Met trots delen we geweldig nieuws: De Buitenhof heeft het HKZ-certificaat behaald!
Wat betekent dat?
Het HKZ-certificaat (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) is een belangrijk keurmerk. Het laat zien dat we bij De Buitenhof goed georganiseerd zijn, kwaliteit leveren, en onze bezoekers altijd centraal zetten. Met andere woorden: we doen wat we beloven en we doen het goed!
Waarom is dit zo belangrijk?
Voor jou als bezoeker of familie betekent het dat je kunt rekenen op:
- Betrouwbare zorg en begeleiding: Alles is duidelijk geregeld en goed afgestemd op jouw wensen en behoeften.
- Continu verbeteren: We blijven onszelf ontwikkelen om de zorg en dagbesteding nog beter te maken.
- Veiligheid en professionaliteit: Onze medewerkers werken volgens duidelijke afspraken en met veelaandacht voor kwaliteit.
We zijn ontzettend trots op dit certificaat, maar vooral op ons team én onze bezoekers, die hier samen aan hebben bijgedragen.
Heb je vragen of wil je meer weten over onze werkwijze? We vertellen je er graag meer over!
Nieuws november 2024
Team de Buitenhof
Er zijn 4 studenten gestart per 18 november met vrijwilligers werk. Evi, Noé, Melodie en Abigail wonen in de Duynsberg. Zij huren daar een studenten appartement. In hun contract staat opgenomen dat er “social return “ wordt verwacht dit houdt in dat ze ongeveer 4 uur per week vrijwilligerswerk komen doen in de Buitenhof.
Website
Sinds een week hebben we een geheel nieuwe website. De indeling is helemaal anders. Er wordt meer informatie over de organisatie vermeld. Er aan toegevoegd zijn de “Klachtenbemiddeling” en “Meldcode huiselijk geweld”. We gaan ook het activiteitenprogramma delen zodat inzichtelijk is welke activiteit er gepland staat of is geweest. Daarbij aangegeven dat we wel eens afwijken van het programma afhankelijk van de behoefte van de groep. De komende tijd zal de site nog verder uitgebreid worden met nieuws. Neem vooral eens een kijkje op dagbestedingdebuitenhoftilburg.nl
Emailadres
Helaas duurt het weken eerdat iedereen de papieren versie ontvangt van de nieuwsbrief. Om de nieuwsbrief digitaal te kunnen versturen vraag ik u dringend een emailadres door te geven waar we deze naar toe kunnen sturen voortaan.
Activiteiten
Danielle is gastouder en komt voortaan 2 keer per maand op bezoek met haar kinderen. Het aantal kan variëren en de leeftijd is ongeveer van 2 tot 7 jaar. Dit is een vrolijk bezoek waarvan tijdens de proefdagen enorm werd genoten. We blijven hiermee doorgaan op verschillende dagen voor steeds een andere groep zodat iedereen hiervan kan meegenieten.